AT - IBO - Rotterdam, Wenen en Schwarzenbach

17 augustus 2017 - Rotterdam, Nederland

Donderdag 17-8. Vertrektijd 7.00 am. Dat betekent een taxi om 4.15, want er wordt een stiptheidsactie gehouden door de douaniers. Weliswaar is Oostenrijk een Schengenland, maar toch! 2 Uur geslapen, dus om half 3 maar opgestaan. Op tijd sta ik beneden en zie de taxichauffeur voorbij rijden. De sufferd kijkt alleen naar de nummers rechts en ziet mij niet zwaaien. Hij komt ook niet meer terug! De centrale gebeld: 'ja, de chauffeur staat bij de Watertorenweg te wachten'. In London moeten taxichauffeurs eerst 2!!! jaar het stratenplan bestuderen. En er ook nog examen over afleggen.

4.40 - lange rijen voor bestemming Gran Canaria e.d. Voor Wenen ben ik de enige. We vertrekken op tijd en 1,5 u later landen we op Flughaven Wien. Jeetje, wat doe je zo vroeg in Wenen??? Uitzoeken hoe ik in het centrum kom. Heel aardig: een dame van de OBB print een reisschema voor me, gelijk ook voor Schwarzenbach an der Pielach.

Met de metro naar station Wien Mitte. Daar vind je de interessantste bezienswaardigheden. Mijn doel is de Ostereichische Nationalbibliothek. Maar voordat ik daar ben!! Het ene na het andere prachtige gebouw lokt me naar binnen.