Novosibirsk - 3335 km van Moskou - tijd: Moskou+3, gem. 24*

30 juli 2014 - Novosibirsk, Rusland

Aan de bebouwing te zien, naderen we NSK. De trein rijdt over een van de 5 bruggen van de Ob in NSK.

Christian draagt mijn reistas uit de trein en pal voor de deur staat Yulia met vriend Alex op me te wachten. Zij blijkt ook mijn gastvrouw te zijn. Ik verblijf in haar woon-slaapkamer. Het is een redelijk grote flat. Zij slapen op een slaapbank in de keuken. De douche is zo'n ultramoderne, met overal douches, alleen een beetje dichtgekalkt. Het is al laat, dus iedereen naar bed.

Yulia gaat naar haar werk; zij werkt op een reisbureau. Alex doet iets met techniek. Hij verdwijnt in dit verhaal, want heeft elders een congres. Ik wil even tijd om mijn spullen en verhalen te ordenen. Pal tegenover de flat is een Mall, de eerste die ik ontdek. Dat is ook zo iets anders: aan de buitenkant kan je bijna nooit zien wat voor soort winkels, bedrijven enz. er zitten. Wat dat betreft lijkt Rusland nog niet zo kapitalistisch ingericht. Het is een grote Mall met een enorme supermarkt ook. Daar kan Appie nog een puntje aan zuigen. Gelukkig heeft elk restaurant/koffiecorner WiFi. Ik kwam later terug en kon op een bankje vlakbij weer inloggen op een bepaalde koffiecorner...

Yulia had me sleutels gegeven en na met 3 keer met een magnetische sleutel en 1 keer met weer een andere magneet + ook nog 2 'puntjes'sleutels ben ik binnen. De ramen konden open blijven, dat dan weer wel, want ze woont op de 7e verdieping.

Yulia is na haar werk nog gaan sporten en gaat eerst eten koken ( het is 22.30). We zitten in de keuken te kletsen. Deze flat hebben haar ouders voor haar en haar zus gekocht, 10 jaar geleden. Vanwege de crisis heeft de bouw 4 jaar stilgelegen. Maar in 2008 is de flat afgebouwd. Het blijkt een goede investering, want kostte de flat toen €40.000, hij is nu 3x zoveel meer waard. NSK is een stad die in de vorige eeuw heel snel gegroeid is. In 1891 werd besloten dat hier een brug over de Ob bebouwd moest worden. 2 jaar later werden er wat huisjes voor de bruggenbouwers gebouwd. De stad werd Novo (nieuw)-Nikolayevsk genoemd ter ere van de nieuwe Tsaar. In 1900 woonden er al 15.000 mensen. In WO I sneuvelden er 30.000 en in de eerste vier maanden van 1920 nog eens 60.000  aan de tyfus. In 1925 werd de stad 're-christened' in Novosibirsk (Nieuw Siberië) Nu wonen er ruim 1.5 mio (geteld).

Yulia denkt, dat van de bevolking van Rusland, nog zo'n 60% arm is. Deze mensen wonen in een dorpje, hebben geen werk, leven van wat de tuin hen oplevert en verder niks te doen. Dus veel mannen verslaafd aan de wodka. Ouderen ontvangen zo'n €220,- aan pensioen.

Yulia zelf verdient zo'n € 1.000,- p/maand wat amper genoeg is om van te leven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Muriël:
    31 juli 2014
    Wat ziet het er allemaal goed uit zo, idd redelijk modern! Zeker mooie zonsondergang! Heerlijk heerlijk. Kus
  2. Willeke:
    31 juli 2014
    Inderdaad redelijk modern. Grappig al die nieuwe mensen en hun verhalenxx
  3. Dolf, Marcia, Thorsten:
    31 juli 2014
    We mogen in NL niet klagen over de levensstandaard denk ik zo. Ziet er nerjes uit. Het treinreizen nog niet moe?abracox