Novosibirsk - metro-perikelen

31 juli 2014 - Novosibirsk, Rusland

Vanmorgen zou ik met Yulia meegaan om te zien hoe de metro werkt, maar ik ben m'n tasje vergeten en moet het dus alleen gaan doen. OK, ik weet hoe ik moet lopen. Bij de kassa 20 RUB betalen en dan krijg je een munt voor de metro. Maar de kassa is nog? gesloten. Dan maar kijken hoe men dat doet. Gelukkig, er komt een muntje uit. Dit is een beginstation dus de metro kan maar 1 kant opgaan. Goed het Cyrillisch schrift van de bestemming ingeprent en dat lukt. Als ik door de poortjes, die gewoon open staan, ben gelopen, wil ik nog even terug om een foto te nemen. Als een kogel schieten er links en recht een poortje in je kruis en er staat gelijk een beambte bij. Naar buiten dan maar.

Als ik terug ga, wel even het juiste station uitzoeken. Daar gekomen gooi ik weer 2 muntjes in de automaat maar er komt er steeds eentje terug. De dame van de Metro komt me helpen. Wat hebt u erin gegooid? vraagt ze volgens mij. Ik teken: 2 x 10 in de lucht. Ze drukt op de returnknop en er vallen 2 x 5 RUB uit. Kom maar mee, gebaart ze. Ik weer door het detectiepoortje (moet iedereen) en ik mag gratis naar de metro. Bij het eindpunt kom ik in een enorm ondergronds winkelcentrum terecht. Als ik naar buiten kom, herken ik he-le-maal niets. Ik ben dubbel analfabeet: ik kan bijna geen borden lezen, maar ook nog eens bijna niemand verstaan. Nou niet paniekeren en gewoon weer door die ondergrondse winkelgangen terug naar de Metro. Dan aan de andere kant er uit en zie ik vast herkenningspunten. Het leven is momenteel alert en opletten geblazen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willeke:
    31 juli 2014
    Nou allemaal wel spannend hoor. Ben blij dat je niet te gauw gaat panikeren. Sterkte ermee xxx