Nog even over Moskou

25 juli 2014 - Moskou, Rusland

In Moskou ben ik heel lang op zoek geweest naar het museum met de Fabergé eieren. Maar te laat gevonden. Wel het Nat. Historisch Museum bezocht, met o. a. een tentoonstelling van de Patriot War in 1812 van Napoleon naar Moskou/Petersburg. Zijn veldbed, het glaswerk, gouden bestek enz. enz. alles staat er. Verbazingwekkend wat er zoal meegesjouwd werd op zulke oorlogstochten. Ook zijn kostuums hangen er.

Ook het leven van Lenin werd er tentoongesteld. Wat een verschil, alleen al in hoe de gezichten veel vriendelijker werden afgebeeld.

De metro werd in WW II ook als schuilkelder gebruikt. Elke avond werden er houten platforms gebouwd waar vrouwen en kinderen op stretchers konden slapen.

Er was ook nog een geheime metro die in 1967 gereed was. Een ondergrondse bunker, 30 km lang, voor de regering, in geval van een nucleaire aanval.

Vladimir had een uitgebreid ontbijt klaargemaakt: o.a.scrumbled eggs met een knijpzak met 1 ltr mayonaise ernaast. Toen ik naar de douche liep, zat hij al aan het tafeltje in de keuken zuchtend het fruit voor me te schillen.

Vergeleken met '92 toen ik in Moskou was, is er veel verbeterd zo te zien. Toen stonden er rijen van wel 100 m voor MacDonalds en de Nike-store. Maar er liepen ook bloedspuwende mensen op straat, die niet eens een dokter hádden.

Nu zie je jonge meiden met mooie kleren aan. Ouderen lopen er nog niet zo modern gekleed bij.

1. Willeke:
    28 juli 2014
    Leuke weetjes allemaal en lekker ontbijtje. Klinkt goed allemaal.