Treinreis Moskou - Jekaterinburg

25 juli 2014 - Moskou, Rusland

Als ik weer met de trein verder reis, is dat tijdens de spits, dus heeft Dmitri dat aan Vladimir gedelegeerd. Hij brengt me met de metro naar het station.

Wat een geluk, want er zijn wel heel erg diepe roltrappen, maar geen (nou ja, alleen op de grote metrostations) liften. Ik vond al dat er zou weinig oudjes te zien waren.

Vladimir puft en sputtert, maar hij doet het toch maar.

Ik heb hem voor vertrek de klompjes van Muriël gegeven en gezegd, dat wij daar een veilige reis mee 'afdwingen'.

Weer zo'n prachtig treinstation, maar geen tijd om te fotograferen; het is erg druk.

Snel loodst Vladimir mij naar de juiste wagon. Daar wordt eerst je ticket gecontroleerd door de provodniki, anders kom je dus niet binnen. En ook je paspoort.

Een nog luxere trein! Een van de nieuwste met TV (alleen films, want ook hier nog geen internet, zal later blijken), maar een TV dat heb ik nog nergens gezien.

Pakketje lakens/kussensloop/ handdoek en als we vertrekken komt de provodnika een pakketje eten/drinken brengen.

Tot mijn verbazing en later blijkt ook tot de zijne, komt er een man de coupé binnen.

Hij wordt uitgezwaaid en ik vraag maar waar hij naar toe gaat. Een plaatsje in West Siberië - Malim of zo iets.

Hij blijkt bij een joint-venture van Shell en Gazprom te werken en heeft daar een meeting. Hij is 2 x in Rijswijk geweest. Kijk, dat schept een band.

Aleksi, 36, reist met de trein. Hij heeft 3 kinderen:  5, 4 en eentje van 2 maanden. Er zijn de laatste tijd te veel vliegtuigen (3 - 450 tot 500 doden) neergestort.

Eerst maar eens over andere onderwerpen praten:

onderwijs- van 3 tot 7 kunnen kinderen naar de crèche, maar is niet verplicht.

Van 7 - 17 is iedereen verplicht naar school te gaan. Geen pretpakketten: je moet alle vakken volgen. Ook als je niet goed bent in bijv. wiskunde of fysica.

Na je 17e kan je verder studeren, dat is altijd een universiteit. Die duurt 5 jaar, met evt. nog een specialisatie van 3 jaar.

Aleksi heeft mining gestudeerd en is nu voor Shell 'fractieboringen' aan het bestuderen.

Logisch dat we daar een discussie over voeren!

1. Iet Boeve:
    27 juli 2014
    Wat boeiend om die info te krijgen van iemand die daar leeft en dat hij in Rijswijk is geweest! Heerlijk lijkt me om even te kunnen communiceren! Ik begin nu pas door te krijgen hoe de blog werkt, komt vast doordat B en ik vorige week met Th in een huis woonden.Net een film hoe dat dan gaat, ze schieten dan in hun oude rollen patroon en ik fiets daar tussendoor, ook wel om te lachen. Heerlijk om weer thuis te zijn, lekker rustig.Ik kijk uit naar je volgende verslag, veel genieten en weer met knuf van ver xxx
  2. Dolf, Marcia, Thorsten:
    27 juli 2014
    Goh wat leuk met een Rus die waarschijnlijk Engels spreekt of je hebt een snelcursus Russisch gedaan:-) Als je dit leest heb je Jekaterinburg alweer verlaten. Als er een trein ging naar Brasil dan namen we hem maar helaas, is lastig onder water.
    Tot je volgende relaas..abraco xx
  3. Willeke:
    27 juli 2014
    Leuk die Aleksi. Fijn dat er af en toe voor je gezorgd wordt en dat er af en toe ook wat luxe is. Daar geniet je nu best van toch??? Tot je volgende verhaalxxxx